april 26, 2011

Anna-Lena Laurén

Jag håller i skrivandets stund på att läsa andra boken av Anna-Lena Laurén, "I bergen finns inga herrar" och jag är slukad. Jag är ärligt talat väldigt förvånad över hur en journalist kan få en så fängslad i en bok.

Många journlist-författare har enligt mitt tycke en tendens att bli utdragna och för mycket fakta och "se tillbaka på s. 73", men detta problem har jag inte ännu funnit i Anna-Lena Lauréns böcker. Hennes första bok "De är inte kloka, de d
är ryssarna" sträckläste jag på några dagar och fick mera kunskap om vårt östra grannland än vad jag hittat efter timmar av letande på the world wide web. Hon beskriver på sitt sätt sin syn på ryssarna, deras kultur och deras seder. Hon lovprisar och hon förbannar, och det är det som gör det så bra.
Hennes andra bok, "I bergen finns inga herrar" handlar om Kaukasien och dess folk, efter halva boken inser jag hur inskränkta vi i Norden är. Vi rutar in livet i olika lådor och kliver inte utanför dom för två cent. Lär av resten av världen, säger jag.

För en sådan som jag, som precis upptäckt det ryska sa
mhället, människorna och lärt mig det kyrilliska alfabetet är det en inspirerande resa. Före jag lärde känna människor från Ryssland måste jag erkänna att mina fördomar blommade men om dom inte vissnade efter att jag insett att ryska ungdomar är precis som vi så vissnade dom när jag läste och läser Anna-Lena Lauréns böcker.
Att någon på ett så humoristiskt men ändå faktarikt sätt kan beskriva Ryssland gör min längtan efter fler böcker av journalisten och korrespondenten större.

Att vara korrespondent och journalist i ett främmande land och inte till en början kunna språket gör det hela i mina ögon spännande. Anna-Lena Laurén verkar vara en som vågar vara sig själv, som bara skiter i vad andra tycker och kör sitt race. En människa att se upp till med andra ord.

Ifall jag gräver i mina gamla, dammiga skrivardrömmar upptäcker jag nya historier i Lettland, Ryssland och USA, men här i Finland har jag ännu inte hittat många. Kanske finns den på en annan kontinent, vad vet jag. Bäst att börja leta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är ditt